Kan du få bot for dine innlegg på Facebook?

Hva kan bedrifter dele på Facebook? Og hvordan unngår du å bryte reglene for markedsføring når du deler noe på Facebook? Dette er veldig relevante spørsmål etter at en bedrift ble dømt for erstatningskrav etter å ha delt noe på Facebook.

I denne spesifikke saken mottok et gambling-firma et erstatningskrav på kr 50.000. Virksomheten delte et innlegg fra Dansk Håndbold Forbund sine Facebook-sider og brukte det i forbindelse med markedsføring av sine produkter. Det endte med at vedrørende anmeldte saken som brudd på varemerkeloven samt markedsføringsloven. Om dette blir vanlige saker i domstolene fremover, bør bedrifter være veldig bevisste på risikoen som følger ved å dele noe på sosiale medier. Dette gjelder ikke bare Facebook, men også Instagram, Twitter, Linkedin som hører til fremtredende personer og virksomheter.

Facebook-saken er unik

I henhold til markedsføringsloven er det ulovlig å bruke en annen bedrift, person eller figur til sin egen markedsføring med mindre man får samtykke fra den andre parten. Denne loven ble til da markedsføring på sosiale medier ble aktuelle, for å forhindre utnyttelsen av andres rykte og bilder i en reklamekampanje eller lignende. I dag bruker de fleste bedrifter Facebook, Instagram, Linkedin eller Snapchat for å dele interessant innhold med sine følgere. Denne saken setter nå et spørsmålstegn ved om en bedrift overhodet ikke burde skape innhold fra eller av en annen bedrift, person eller figur. En bedrifts adferd på sosiale medier har som regel et mål om egen gevinst, men i det man tar i bruk en annen bedrifts innhold for å forfølge egen markedsføring, vil det ifølge domstolen være et brudd på markedsføringsloven.

Slik unngår du å bryte loven

Som bedrift skal du derfor være veldig bevisst på at det utgjør en viss risiko for å bryte markedsføringsloven hver gang du deler et bilde av en person på Instagram eller Snapchat, deler et innlegg fra en annen bedrift på Facebook eller Linkedin eller skriver et varemerke fra en populær figur på Twitter uten samtykke.

Green.Clicks Facebook Spesialist, Mads Søndberg sier i forbindelse med saken:

“Jeg tror det vil dukke opp flere slike saker fremover. Dette kommer av at vi som personer eller bedrifter har blitt mer bevisste på å fremme eget rykte på sosiale medier. Derfor verner man også mer om sine egne innlegg, i stedet for å la andre leve på sin kunnskap eller suksess. “

Ifølge Mads Søndberg skal man ikke nødvendigvis unngå å dele andre bedrifters innlegg, men man må passe seg. Han tilføyer også at:
“Hvis man som bedrift har lyst til å bruke en kjent person eller annen bedrifts innlegg fra et sosialt medie, bør man tenke seg om. Husk at du gjerne kan dele et innlegg så lenge det fremmer “skribenten” og ikke deg selv. Det vil si at så lenge du ikke deler noen andre sitt innlegg for å fremme din egen forretning er det helt lovlig.”

Så om du følger disse rådene vil du ikke være i fare for å ende opp i en lignende situasjon. Har du ytterligere spørsmål om markedsføring via Facebook, kontakt oss på  70 230 540 eller [email protected]