Nå er det jul igjen…
hvis du har en nettbutikk

Og nei, det er ikke for tidlig å tenke på jul om du driver en ambisiøs nettbutikk.

I fjor ble alle forventningene til julehandelen overgått av virkeligheten igjen. Minst 6 av 10 brukere valgte å kjøpe julegavene på nett. Vi tør å spå at dette er en tendens vi kommer til å se stige i løpet av de kommende årene.

Allerede fra oktober bidrar handelen til at posten får svette i pannen, og godt forberedte nettbutikk-eiere klapper i hendene av de økende inntektene. Så om du arbeider med eCommerce, er det viktig for det å komme godt og tidlig igjen med forberedelsene til den digitale markedsføringen slik at du kan få maksimal effekt når kundene kjøper på det meste.

Vi anbefaler blant annet at du lager målrettede kampanjer, bruker annonseutvidelser, tilpasser budsjettet etter når kundene er klare for å bruke penger, at du fremhever dine viktigste produkter, og at du utnytter Black Friday:

Lag en separat kampanje

Vi anbefaler at du lager en separat kampanje som er målrettet mot julehandlerne og fokuserer på produktområder der du er konkurransedyktig, og hvor øyeblikkelig popularitet er intens. FDUHs E-handelsanalyse viste i fjor at 63% av danskene (6 av 10) hadde kjøpt eller skulle kjøpe julegaver på nettet. Derfor kan man ikke overdrive hvor viktig det er å være synlig på nettet. Gjennom en separat julekampanje kan du lage en budsjett som er skreddersydd til årstiden, og som kan brukes som utgangspunkt for planleggingen av året etter.

Bruk annonseutvidelser

Sørg for å bruke annonseutvidelser med fokus på julesalget, da dette kan øke din CTR (click-through-rate) ved å gjøre annonsene dine mer synlige på Google. Annonseutvidelser gir brukerne tilgang til informasjonen eller funksjonene de leter etter på nettsiden din, og du får raskt ledet dem i retning av det innholdet som er relevant for dem.

Bruk Remarketing

Statistikk viser at 40% av forbrukerne begynner julegave kjøpene i oktober, så allerede denne måneden burde du ha en remarketing-kampanje klar. Med remarketing har du mulighet til å vise annonser til brukere som allerede har vist interesse for produktene dine. Når du har den relevante informasjonen kan du for eksempel målrette en remarketing-kampanje for fordbrukere som tidligre har besøk nettsiden din. Remarketing er derfor et veldig sterkt våpen som brukes mot brukere som er klare til å kjøpe.

Tilpass budsjettet til kundenes besøkstid

Ikke gå glipp av de gode mulighetene i førjulstiden. Sørg derfor at kampanjene dine ikke er begrenset av et budsjett, da et mer fleksibelt budsjett kan maksimere mulighetene for å skape konverteringer gjennom kampanjene.

Legg også merke til kjerne kundenes vanlige bevegelsesmønstre, og hvilke tidspunkter de oftest besøker nettsiden din. Ut fra den informasjonen kan du tilpasse og optimalisere utbyttet av annonsevisningene dine. Om du ser at de fleste av dine potensielle kjøpere søker etter produktene dine om kvelden, bør du skru opp budsjettet på dette tidspunktet.
Gå ikke glip af de gode muligheder der er for salg i juleperioden. Sørg derfor for at dine kampagner ikke er begrænset af budget, da et mere fleksibelt budget kan maksimere mulighederne for at skabe konverteringer gennem kampagnerne.

Kig desuden på dine kernekunders sædvanlige bevægelsesmønstre og de tidspunkter, de oftest besøger dit website. Ud fra den information kan du tilpasse og dermed optimere udbyttet af dine annoncevisninger. Ved du eksempelvis, at størstedelen af dine potentielle købere søger efter dine produkter om aftenen, er det her du skal skrue op for budgettet.

Lag julerelatert innhold til nettsiden din

Om du har produkter som egner seg godt som julegaver, vil det være en god idé å optimalisere disse landingssidene. Du kan for eksempel også lage en julegave kategori, hvor kundene bare ser disse spesifikke produktene, og hvor du kan fremheve juletilbud som f eks. gratis innpakking eller tidsgaranti. Sørg også for å tilpasse nettsiden din med de mest julegave-relevante søkeordene, og skriv tekstinnhold som gir de besøkende rask og presis informasjon om hvilke fordeler de får gjennom produktet og ved å kjøpe julegavene på nettsiden din.

Utnytt Black Friday

De siste årene har det vist seg at flere og flere dansker handler på Black Friday. 31% av danske forbrukere kjøpte nedsatte varer på nettet på Black Friday den 25. november, og 62% av produktene var julegaver, viser FDIHs e-handelsanalyse. Det er derfor mye penger å hente om bedriften benytter seg av denne populære salgsdagen som fokuserer på e-handel. Lag en separat kampanje der du bruker remarketing, bruk ad extensions og lag relatert innhold på nettsiden, slik som i julekampanjen. Dermed kan du gjøre Black Friday til et lønnsomt startskudd på årets julesalg.

Synligt e-merke

Vi tydelig frem på nettsiden din at du er medlem av e-merket. Med en slik respektert sertifikat viser du kundene at de trygt kan handle hos deg. Blant annet forsikrer det kundene i nettbutikken for opptil kr 10.000 per handel når de kjøper en fysisk vare. Tilliten dette skaper gjør at dette også kan føre til flere konverteringer på siden din.

Hjelp til julekampanjene

Om du vil ha en gjennomgang av dine nåværende kampanjer hvor vi ser på hvordan du kan optimalisere din synlighet på nettet, fyll ut  sunnnhets sjekken her. Du kan også kontakte oss på 70 230 540. Men fort deg, for julesalget starter snart.